Week zonder Geweld gaat niet over jou? Zeker wel!

 

Volgende week, 21 t/m 27 november 2016 is de week zonder geweld.

Verbeter de wereld, begin bij jezelf.

Dat is een uitspraak die je vaak hoort. Maar hoe doe je dat als je in je eigen omgeving geen geweld (meer) ervaart?

Zoals je misschien weet, ben ik naast therapeut ook yogadocent. Yoga is een mooie manier om jezelf te leren kennen. Want yoga gaat niet alleen over de yogahoudingen. Dat is een klein onderdeel van het 8-voudig yogapad. Het eerste deel gaat over leefregels. Er zijn er totaal tien. De allereerste regel is geweldloosheid: Ahimsa.

Wat is geweldloosheid nou precies?

Omdat ik veel met huiselijk geweld te maken heb, is het eerste waar ik aan denk: je handen thuis houden. Maar de regel gaat verder. Het gaat ook over verbaal geweld en zelfs geweld in je gedachtes.

En ook heel belangrijk: geweldloosheid naar jezelf! Dat is waar ik deze blog over schrijf.

Want: hoe vaak doe jij jezelf geweld aan? Hoe vaak ga je over je eigen grenzen heen? Wanneer geef jij jezelf op je kop? Hoe vaak ben jij te streng voor jezelf?  Wanneer veroordeel jij jezelf omdat je vindt dat je iets niet goed (genoeg) doet?

Ik doe het ongemerkt ook. Als er iets niet lukt zoals ik het in gedachten had, geef ik gelijk mezelf de schuld: “het zal wel mijn fout zijn.”

Of als ik iets laat vallen: ‘domme muts.’

Zelfs als je het alleen maar denkt, gebeurt er iets in je lichaam en geest. Je kunt je gedachtes natuurlijk niet helemaal controleren. Er gebeurt iets en als vanzelf reageert je hoofd erop.

Wat je wel kunt doen:

  • Wees ervan bewust van als het gebeurd.
  • En als het gebeurd is, veroordeel jezelf dan niet. Want als je jezelf veroordeeld dat je een negatieve gedachte hebt gehad, zou je het nog een keer doen.
  • Vertel jezelf dat het niet meer dan een gedachte was. Laat de gedachte weer los en wees trots dat je een negatieve gedachte hebt herkend.
  • Je zult merken dat als je hier bewust mee om gaat, dat er iets veranderd in de gedachtes over jezelf. Dat gaat vanzelf. Op die manier kun je je gedachtes dus toch een beetje sturen.

Ik daag je uit om deze week te observeren wanneer jij jezelf geweld aan doet. Is dat als je, ondanks dat je je niet lekker voelt, toch persé moet gaan sporten? Of is dat als je je eigen grenzen niet respecteert en toch iets voor een ander doet: ja dat doe ik wel! Of zijn het je gedachtes: wat vreselijk stom dat ik geen nee heb kunnen zeggen! Of: wat stom van me dat ik die ander niet kan helpen nu!

Ik ben heel benieuwd welke negatieve gedachtes jij hebt over jezelf en wanneer jij jezelf geweld aan doet.

Maar vooral: kun je ze opmerken zodat je je er bewust van bent?

Bewustzijn is altijd een eerste stap om iets te veranderen!

 

Wees lief voor jezelf en doe jezelf geen geweld aan. Zullen we er deze week (extra) alert op zijn?

 

Met lieve groet, Ellen

Pin It on Pinterest