Als je in het verleden geweld in je relatie hebt meegemaakt, wil dat nog niet zeggen dat alles opgelost is als je weg bent. Van buiten zijn de gevolgen misschien niet meer te zien, maar van binnen kunnen er nog littekens zijn. Dan heb je weleens behoefte om erover te praten. Dat is lang niet altijd makkelijk, net als voor deze overwinnaar van geweld:

‘Waar ik vooral tegen aanloop is het onbegrip van mensen. Zowel van mensen die ik al langer ken, als vrienden die nieuw zijn. Ze willen niet altijd je verhaal aanhoren of ze vinden dat je verder moet met je leven. Maar soms heb ik het gewoon nodig om erover te praten. Als mensen vragen hoe het gaat, zeg ik het ook eerlijk en dan vertel ik erover. Maar mensen zeggen achteraf dat ze dit vervelend vinden en laten me dan vallen.’

Allereerst bewonderenswaardig als je het gewoon eerlijk zegt hoe het met je gaat. Ook als het dus even minder lekker gaat. Dat die eerlijkheid niet altijd gewaardeerd wordt, ligt niet aan jou maar je kan je er wel onzeker, verdrietig of onbegrepen door voelen.

Daarom een paar tips voor jou als je omgeving niet reageert zoals je hoopt:

1. Twijfel niet aan jezelf!

Als je al onzeker bent door alles wat je hebt meegemaakt, helpen adviezen zoals ‘laat het achter je’ niet mee. Waarschijnlijk goed bedoeld, maar jij denkt: ‘ja dat wil ik wel, maar hoe dan?’ Je kunt nog meer aan jezelf gaan twijfelen: ‘zie je wel, ik kan het niet loslaten en dat ligt aan mij. Ik ben niet sterk genoeg want ik kan niet verder.’

Een negatieve spiraal van gedachtes en emoties komt op gang. Je voelt je niet begrepen en alleen en dat terwijl je alleen maar je verhaal kwijt wilt of een arm om je heen.

Vaak begint die twijfel en dat vervelende gevoel bij je gedachtes. Als je merkt dat je dit soort gedachtes hebt, denk dan aan het volgende punt….

2. Begrijp dat het voor anderen een lastig onderwerp is om een aantal redenen:

  • Ze weten niet goed wat ze ermee moeten. Het ís namelijk ook een heftig onderwerp. Zeker als je er zelf niet mee te maken hebt gehad kun je je er niet zoveel bij voorstellen.
  • Het is lastig om niks te kunnen doen voor iemand die een probleem heeft. Veel mensen schieten gelijk in de adviezen en actie als anderen hun problemen delen. Met dit onderwerp kunnen ze dat niet en dat is lastig.

Dat het lastig is voor andere mensen, betekent overigens niet dat het een vrijbrief is om weg te kijken (hier mijn tips voor je omgeving). Je kunt mensen wel helpen om het makkelijker bespreekbaar te maken. Nou zul jij misschien denken: is dat nodig dan? Ze hoeven toch alleen maar te luisteren?

Het kan heel goed zijn dat jij snel aanvoelt wat anderen nodig hebben zonder dat ze het hoeven te zeggen. Je had die antennes waarschijnlijk altijd al en door wat je hebt meegemaakt, zijn die alleen maar versterkt. Het is voor jou zo gewoon om mensen snel aan te voelen en empatisch te zijn, dat je denkt dat anderen ook aanvoelen wat jij nodig hebt. Dat is helaas niet zo en daarom zul je soms moeten uitleggen wat je nodig hebt.

Daarom….

3. Vraag wat je nodig hebt

Ga er niet vanuit dat de ander aanvoelt wat jij nodig hebt. Geef het aan en zeg bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag persoonlijke dingen met je delen als je dat goed vind. Ik verwacht niet dat je dingen voor me oplost en dat kan ook niet. Wat ik wel heel fijn zou vinden is als je alleen maar even luistert.’

4. De juiste mensen, het juiste moment

Als je behoefte hebt om te praten, zoek de juiste mensen. Waarschijnlijk voel je al snel aan bij wie je wel of niet terecht kunt. Het is wel heel eerlijk als je zegt waar het op staat als je tijdens de boodschappen een bekende tegen komt die vraagt hoe het gaat, maar om op dat moment een serieus gesprek te voeren is ongemakkelijk. Wees gerust eerlijk en zeg dat je niet lekker in je vel zit. Als je merkt dat er oprechte interesse is (geen nieuwsgierigheid) kun je die persoon altijd uitnodigen voor een bakje koffie.

Wil je het liever niet met bekenden bespreken, kunt je ook een lotgenotengroep opzoeken. Kijk maar eens op de site van Stichting Zijweg. Er zijn diverse krachtgroepen over het hele land. Het is ook goed mogelijk dat je gemeente dit regelt. Het buurtteam kan je er vast bij helpen.

4. Zoek een coach of therapeut

Je kunt natuurlijk ook altijd terecht bij een coach of therapeut. Het hoeft echt niet altijd te gaan om hele ‘zware’ dingen. Natuurlijk kan een therapeut je helpen bij het verwerken van een trauma maar je kunt er ook terecht voor hulp op psychosociaal gebied. Bijvoorbeeld hulp bij het opbouwen van je zelfvertrouwen of het vertrouwen in anderen. Of juist het leren loslaten van mensen of patronen die destructief voor je zijn. Je leert dan die negatieve spiraal te doorzien en te doorbreken waardoor je weer lekker in je vel zit en je simpelweg weer kunt genieten.

Wil je hulp van een therapeut die ook ervaringsdeskundig is? Neem contact op en we bespreken de mogelijkheden.

 

 

 

Pin It on Pinterest