Wat betekent Pasen voor jou?

Ik ben niet christelijk opgevoed en heb niet heel veel bijbel kennis behalve dat ik bekend ben met de basis betekenis van de feestdagen.

Pasen gaat over vergeven, vertrouwen en opnieuw beginnen. Het zijn thema’s die voor iedereen wel herkenbaar zijn. Ook als slachtoffer/overlever van geweld.
• Heb jij degene kunnen vergeven die jou mishandeld heeft?
• Heb jij alles achter je gelaten, zonder dat je wist waar je naartoe ging? Volledig vertrouwend op dat het beter zou worden.
• En ben je ook weer helemaal opnieuw begonnen? Gestart met niks?

Het paasverhaal kun je dus heel letterlijk spiegelen aan je eigen situatie, maar je kunt een nóg diepere betekenis vinden. Als je niets met spiritualiteit hebt, lees dan niet verder. Als het je niet afschrikt, lees dan verder!

Geloof jij? Vertrouw jij?

Als ik het Paasverhaal hoor, zie ik ook de beelden en plaatjes voor me van Jezus en dat hij aan het kruis is gestorven en weer is opgestaan. Het maakt niet uit of je dit verhaal letterlijk gelooft of niet.
Zelf denk ik dat er meer achter dit verhaal zit. Ik zie het als het sterven van je ego en je pijnlichaam. Als je dat kunt loslaten, leef je vanuit je hart, je ziel. Een soort wedergeboorte en opstanding. Ik geloof dat als je je ego los kunt laten, je pas echt vrij kunt zijn.

Of we ons ego helemaal kunnen loslaten en of dat nodig is, betwijfel ik. Maar het is zeker een begin om je ervan bewust te worden dat je een ego hebt. En dat we vaak vanuit het ego leven. Ons ego kan gekwetst worden, bitterheid voelen, jaloers zijn en wrok en wraakgevoelens hebben.

Als je daarentegen vanuit je hart (of ziel) leeft, voel je vrede. Niet dat je altijd blij en gelukkig hoeft te zijn en je altijd alles positief moet zien. Vanuit je hart leven, betekent wel een soort tevredenheid, rust en compassie. Een soort basisrust die ervoor zorgt dat je vertrouwen hebt.

Klinkt simpel, maar zo makkelijk is dat natuurlijk niet als je veel hebt meegemaakt. Hoe kun je degene vergeven die jouw leven verwoest heeft? Die jouw kind pijn heeft gedaan?
Aan de ene kant lijkt het zo ver weg, aan de andere kant is dat gevoel toch echt heel dichtbij. Het is om ons heen. Het is in ons. Het is wie wij zijn.

Hoe kom je bij dat gevoel?

Bewust worden van wie jij achter dat ego bent, is de sleutel. Een manier die voor mij werkt, is stil zijn. Mediteren en naar binnen keren.
Je kunt ook schrijven, tekenen, schilderen, zingen. Alles wat vanuit je hart komt. Kijk dan naar de ander vanuit dát gevoel. Vanuit je hart.

Hieronder een oefening:
1. Ga zitten op een rustige plek. Je ogen gesloten of half dicht. Alsof je een beetje voor je uit staart. Voel heel bewust je lichaam. Hoe je billen, benen en rug de stoel raken. Hoe je voeten de vloer raken.
2. Ga met je aandacht naar je hart en leg beide handen op je hart. Stel je voor dat je ademt naar je hart. Iedere inademing, stroomt er een warm gevoel naar je hart. Het kan zijn dat je dat visualiseert dmv een kleur. Je kunt iemand in gedachten nemen waar je veel van houdt. Je vindt zelf een methode die voor jou werkt. Alsof je dat warme gevoel steeds opnieuw inademt. Het kan lijken alsof je hart steeds warmer wordt. Of misschien voelt het of je hart gaat overstromen. Misschien voel je geen verschil. Maak je niet druk om wat je wel of niet voelt. Het gaat erom dat je voelt wat in jezelf gebeurt. Je mag dit gevoel inademen zolang je wilt.
3. Voel voor jezelf of je dit gevoel ook wilt weggeven. Zo niet, is het ook goed! Dan blijf je goed voor jezelf zorgen en alleen inademend haal je de warmte naar binnen. Je hebt tenslotte al zo vaak weggegeven. Het is dus helemaal prima als je alleen maar wilt opladen.
4. Als je er wel aan toe bent om dit gevoel ook weg te geven, stel je je voor dat je bij iedere uitademing deze warmte weer naar buiten laat stromen. Je kunt er ook een ‘gevende’ beweging bij maken met je hand. Alsof je op iedere uitademing vanuit je hand die op je hart ligt een weggevende beweging maakt. Op de inademing maak je de beweging weer terug naar je hart en adem je weer warmte in.
5. Voel hoe de stroming in beweging blijft.

Wil je een stap verder?
Stel je dan voor dat je de warmte op de uitademing naar iemand laat stromen waar je van houdt. Als dat goed gaat, dan kun je datzelfde doen met iemand in gedachten die neutraal is voor je. Eventueel een stap verder: doe hetzelfde met iemand die je ooit een keer heeft gekwetst. En uiteindelijk misschien zelfs met degene die je echt pijn heeft gedaan.

Belangrijk:
Het hoeft niet in 1 keer! Niet op 1 dag, niet in 1 week of 1 maand. Zelfs niet in 1 jaar. Maar blijf het doen. Je zult zien dat het steeds makkelijker gaat stromen. En als je voelt dat je niet wilt geven, ontvang dan alleen. Ook dat is prima en is vaak al moeilijk genoeg! Misschien vind je het zelfs lastiger om alleen maar te ontvangen en niet te geven.
Ook dat zijn inzichten die je bewust maken van patronen.

Heel veel succes en ik hoor graag hoe jij de oefening beleeft!

Liefs, Ellen

Pin It on Pinterest